Tverų Logotipas
Mūsų rėmėjai:
Tverų herbas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija Lietuvos Leader Leader Kaimo Plėtros Fondas

Įspūdžiai iš kelionės po Kuržemę

Paskelbta 2015-06-04

Atgal į visas naujienas

Naujienos nuotrauka

Gražus gegužės 30-tosios rytas, šeštadienis. Prie seniūnijos pastato būriuojasi tveriškiai – šiandien vykstame vėl į kelionę. Šį kartą mūsų tikslas – aplankyti kaimynus latvius, Bauskės kraštą, ir  pirmiausia – garsiuosius Rundalės rūmus su nuostabiais sodais.

Kad kelionė neprailgtų, pasakojimais apie keliautojus supančią aplinką, istorijomis apie lankytinas vietas, vietinius gyventojus, nesibaimindamas geografijos mokytojo, dalinosi garsiausias zorubėliškis Albinas Maslauskas. Už puikią kelionę, istorijos paskaitą, taip pat esame dėkingi nuolatinei Tverų bendruomenės rėmėjai, Tverų bendruomenės garbės narei Reginai Radkevičienei, kurios dėka galėjome tiek daug sužinoti ir pamatyti.

Autobusui sustojus, lyg per akimirką iš Tverų atsiradom Kuržemėje, netoli Bauskės esančio Rundalės dvaro ansamblio prieigose. Ne veltui šie rūmai vadinami Baltijos Versaliu. Tai žymiausias baroko ir rokoko stiliaus pastatų ansamblis Latvijoje. Jį sudaro centriniai rūmai, vidinis kiemas, arklidės, ūkinis kiemas, kanalo supamas parkas ir atokiau esantis medžioklei skirtas parkas. Visa teritorija užima 72 ha.

Kadaise Rundalėje, dabartinio parko pakraštyje, stovėjo pilis. Tiksli jos atsiradimo data nežinoma. Rūmų ansamblis statytas XVIII amžiuje, dviem etapais – 1736-1740 ir 1764-1766 metais. Tai buvo Kuržemės hercogo Ernesto Johano Birono vasaros rezidencija.

Rūmų architektas – garsusis Bartalomėjus Frančeskas Rastrelis. Jis pats ir vadovavo statybai.

Rusijai užėmus Kuržemę 1795 metais, Rundalės rūmai atiteko Valerianui Zubovui. Vėliau paveldėtoju tapo brolis Platonas Zubovas. Šiam mirus, jo buvusi žmona ištekėjo už grafo Andrejaus Šuvalovo. Šuvalovai rūmus valdė beveik 200 metų, iki 1920 metais pradėtos agrarinės reformos. Tada rūmai imti naudoti valstybės reikmėms. Čia buvo butai, veikė pradinė mokykla.

Latvijos istorijos muziejui Rundalės rūmai atiteko tik 1933 metais. Laimei, Antrojo pasaulinio karo bombos ir gaisrai juos aplenkė. Nors pokariu čia buvo įrengti sandėliai, jie didelės žalos nepadarė. 1972 metais įkurtas Rundalės pilies muziejus. Nuo to laiko kompleksiškai restauruojamas rūmų ansamblis, darbus atliekant pagal pirminius autoriaus brėžinius. Pirmosios restauruotos patalpos lankytojams atvertos 1981 metais. O 2007-aisiais Rundalės pilis įtraukta į Europos kultūros paveldo sąrašą.

Vaikščiojant po rūmus, pro langus buvo galima pasigrožėti parku, kuriuo džiaugėsi ir grafai.

Statant rūmus, buvo kuriamas ir prancūziško stiliaus parkas. Ypatingas dėmesys ir šiuo metu skiriamas rožynams, nes baroko soduose rožynai būtini.  Čia ir dabar  auga tokios veislės, kokios buvo auginamos kadaise  Zubovo rožių sode. Gaila, žydinčių rožių nepamatėme, dar anksti, bet tebežydėjo tulpės – nuostabi  žiedų spalvų ir formų įvairovė.

Pasigrožėję Rundalės dvaro  rūmais ir sodais, pasukome link Mežuotnės pilies. Į ją patekome perėję tiltą, plaukiojantį ant vandens.

Ši pilis – viena iš gražiausių klasicizmo pilių  Latvijoje, pastatyta pagal italų architekto Dž. Kvarengio metmenis ir Kuržemės architekto J. G. Berlico projektą, kurią Rusijos carienė Katerina II padovanojo savo anūkų guvernantei kunigaikštienei Šarlotei fon Lyvenai. Dabar pilyje yra įrengtas viešbutis su XIX a. stiliaus baldais, restoranas ir konferencijų patalpos.

Netoli ir Triušių miestelis. Tai lankytinas objektas po atviru dangumi ir mažiems, ir dideliems. Čia galima išvysti daugiau kaip 65 triušių veisles. O. Narvilas yra profesionalus stalius ir pats pagamino namelius ilgaausiams. Be triušių, čia lankytojus pasitinka draugiška avių, ožkų šeimyna, kuris mums bepietaujant, nesikuklino ir kąsnio vieno kito paprašyti.

Pasistiprinus, tęsėm kelionę link kito mūsų aplankyto objekto – Bauskės pilies.

Bauskės pilies senoji dalis – didinga XV a. Livonijos ordino tvirtovė, esanti pusiasalyje tarp Mūsos ir Mėmelės santakos, kadaise drąsiai saugojo ordino valstybinę sieną. Bauskės pilies naujoji dalis – Kuržemės hercogų rezidencija, pastatyta XVI a. pabaigoje. Bauskės pilis yra vienintelė iš dalies išlikusi pirmųjų Kuržemės ir Žiemgalos hercogų Ketlerių rezidencija. Apžiūrėjome  Livonijos ordino pilies griuvėsius, pasižvalgėme iš bokšto apžvalgos aikštelės. Geros nuotaikos nesugadino ir prasidėjęs lietus – ką norėjome, jau pamatėme.

Grįžtant užsukome į Žagarę, pasidžiaugėme gražiai sutvarkyta miesto aikšte, gatvelėmis, išgirdome gražių atsiliepimų apie vietos gyventojus, seniūną. Tiek apkeliavus, vistik, namai traukė labiausiai, kad rodos tik už Varnių pasukus link Tverų, autobuse jau skambėjo Tverų himnas,- Mažas mūsų miestelis Tverai, įsikūręs pakalnių lomoj...